VEZELRIJK ONTBIJT

Waarom is het belangrijk om vezels te eten?

Voedzaam vezelrijk ontbijt πŸŒπŸŒΎπŸ„

Vezelweetje 1

We weten allemaal dat ontbijten goed voor ons is, maar waarom eigenlijk? ‘s Nachts is jouw spijsvertering niet of nauwelijks aan het werk, het staat op een laag pitje. Als je morgens de dag start met een vezelrijk ontbijt dan worden je darmen weer in werking gesteld. Ze worden weer actief. Daarnaast geeft het je lichaam energie en hierdoor kun jij fris en fruitig op je werk verschijnen en volle bak gaan.

Vezelweetje 2

Per dag wordt voor een vrouw 30 gram vezels aanbevolen. Voor een man adviseert met 40 gram per dag. Wat zijn nu vezelrijke producten? Denk aan volkorenproducten, groenten en fruit.

Vezelweetje 3


Wist je dat noten veel goede onverzadigde vetten leveren, en volop vezels bevatten. Kies het liefst voor ongezouten en ongebrande noten. In pistachenoten zitten de meeste vezels

Vezelweetje 4


Drink minstens 1,5 tot 2 liter vocht per dag. Voldoende vocht is nodig om de ontlasting soepel te houden. Als je wel voldoende vezels eet, maar niet voldoende vocht binnenkrijgt, dan werkt het juist averechts en kan de ontlasting hard worden.

Vezelweetje 5

Sommige mensen denken dat bananen verstopping in de darm zouden veroorzaken. Dit is onjuist; bananen zijn vezelrijk fruit en in 1 banaan zit 3 gram vezels. Ook bevatten ze belangrijke vitamines, mineralen en sporenelementen.

Vezelweetje 7


Als je last heb van diarree of dunne ontlasting is het juist beter om volkoren brood te eten, in plaats van witbrood of beschuit. In volkoren brood zitten veel vezels. Deze vezels komen onveranderd aan in de dikke darm, ze zijn gemaakt van de volle korrel (niet gemalen). De vezels van volkorenbrood werkt als een spons, waardoor de diarree afneemt en je ontlasting weer hard wordt.

Vezelweetje 8

Vezels geven je een langer verzadigd gevoel. Heb je vaak al snel na het ontbijten weer honger? Dan is de kans groot dat je niet genoeg vezels binnen hebt gekregen. Eet daarom als ontbijt 2 of 3 boterhammen!